اخبار

عوارض خطرناک مصرف بی رویه مواد آرایشی / سرمه های دست ساز سمی

عوارض خطرناک مصرف بی رویه مواد آرایشی / سرمه های دست ساز سمی
معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو عوارض فرآورده های ارایشی غیر مجاز را برشمرد.

به گزارش "وبدا" دکتر منوچهر دادگر در تعریف فرآورده آرایشی و بهداشتی گفت: به هر محصولی که برای پاک کردن، جذاب کردن، یا تغییر دادن ظاهر به وسیله مالیدن، ریختن، پاشیدن یا اسپری کردن روی بدن انسان به کار رود، فرآورده آرایشی و بهداشتی گفته می شود.

وی افزود: باتوجه به فراوانی و افزایش روز افزون مصرف انواع این گونه فرآورده ها چنانچه به صورت صحیح استفاده  و یا در شرایط مناسب نگهداری نشوند ،می تواند به مصرف کننده آسیب برساند.

دکتر منوچهر دادگرنژاد با تاکید بر اینکه مصرف بیش از اندازه هیچ ماده آرایشی برای پوست مفید نیست،گفت: داروهای پوستی هم فاقد عوارض جانبی نیستندویکی از عوارض این مواد پیری زودرس و ایجاد چین و چروک است و  عارضه ديگر، تغییر رنگ پوست است که می تواند منتشر و یا به صورت لکه ای باشد ولی شایعترین عارضه مواد آرایشی و دارویی در پوست، تحریک و حساسیت پوستی است.

وی همچنین با بیان اینکه این روزها فروش لوازم آرایشی غیراستاندارد و غیربهداشتی در بازار خرده فروشان بسیار به چشم می خورد افزود:متقلبان این نوع محصولات به قدری حرفه ای عمل می کنند که گاهی تشخیص محصولات تقلبی از غیرتقلبی دشوار شده و حتی کارشناسان و متخصصان این حرفه نیز قادر به درک آن نیستند.

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر عدم مصرف فرآورده های بدون مجوز خاطر نشان کرد:حتی سرمه های دست ساز و خانگی حاوی مقدار زیادی سرب هستند که می توانند از طریق چشم جذب نسوج و پروتئین های بدن شده و بیشترین اثر سمی خود را بر مغز و اعصاب وارد کنند؛ لذا از کشیدن مواد یا سرمه به داخل چشم ها خودداری کنید.

پایگاه جامع آموزش و فرهنگ سازی سلامت وزارت بهداشت
۲۳ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید