اخبار

ناتوانی افراد در رویارویی با مشکلات زندگی و سختی ها از علل اصلی گرایش به اعتیاداست

ناتوانی افراد در رویارویی با مشکلات زندگی و سختی ها از علل اصلی گرایش به اعتیاداست
از آنجا که پیشگیری از اعتیاد مداخله فعال تمام جامعه، از مسئولان رده های بـالا تـا آحـاد مختلـف مردم را می طلبد، مهمترین کاربرد این مهم، یاری دادن به بخشهای گوناگون جامعه است تـا بـرای ایجاد محیطی سالم برای کودکان و نوجوانان با کسب نگرش علمی، دیدگاهی واحد و هدفی مشترک و هماهنگ تلاش نمایند .

 با توجه به میزان شیوع اعتیاد در کشور و معضلات بهداشتی و اجتماعی ناشی از آن، کاملا منطقی است اعتیاد به عنوان یکی از چند اولویت بهداشتی کشور که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد محسوب گردد و برای پیشگیری و درمان آن برنامه‌ریزی اصولی و اقدامات جامعی به عمل آید. 

ایجاد آگاهی وآموزش ، مقرون به صرفه ترین روش برای بالا بردن سطح سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماریها و معضلات اجتماعی و فرهنگی است. بطور کلی افرادی که سواد سلامتی مناسبی دارند از سلامت خود مراقبت نموده روشهای پیشگیری و ضروری را بکار می بندند و از اقداماتی که ممکن است منجر به ایجاد مشکلات سلامتی برای آنها گردد اجتناب می نمایند. در این خصوص دانش و مهارت های مرتبط با سلامت، از طریق راههای ساده و قابل درک به مردم ارائه می شود که در واقع این راههای ساده در مردم ایجاد انگیزه می نماید تا اقدامات مناسب در جهت دستیابی به وضعیت مناسب سلامتی را بکار بندند.کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی در خصوص راههای پیشگیری از اعتیاد گفت آگاه کردن جوانان و جامعه از خطرات و مضرات مواد مخدر ضروری است  بصورتیکه اگر هر فرد از تاثیرات نامطلوب مصرف مواد مخدر برسلامت جسمی ـ روانی وکارکرد شغلی ـ اجتماعی خود و خانواده اش با اطلاع شود، کمتراحتمال دارد به سمت مصرف مواد مخدرگرایش پیداکند .

 فعالیتهای جایگزین برای افراد در معرض خطر، بطوریکه همه افراد برای گذراندن اوقات فراغت خود  می بایست برنامه ریزی مطابق دلخواه خود داشته باشند. در صورتیکه برنامه ریزی صحیحی برای اوقات فراغت صورت نگیرد، ممکن است ساعات بیکاری وآزاد آنها  منجر به آشنایی با مواد و نحوه استفاده ازآنها شود .

همچنین آموزش مهارتهای زندگی. ناتوانی افراد در رویارویی با مشکلات زندگی و سختی ها از علل اصلی گرایش به اعتیاداست. ناآشنایی با شیو ه های دفاعی مناسب، موجب شکنندگی و در نتیجه پناه بردن آنها به اعتیاد می شود. بنابراین، آموزش برخی مهارتها مانند مهارت حل مسئله، مهارت مقابله با استرس و مهارت مقاومت در برابرفشارگروه ( رفتارقاطع و نه گفتن)، قدرت دفاعی افراد را در برابرمشکلات افزایش داده و مانع گرایش آنها به اعتیاد می شود. 

در خصوص ارتقای فرهنگی که یکی از روشهای اصلی پیشگیری از اعتیاد (سوء مصرف مواد) است نیز گفت  ایجاد حساسیت درجامعه، بالابردن اطلاعات مردم، مسئول دانستن تمامی افراد در مسائل و مشکلات جامعه، ایجاد اعتقادات قوی نسبت به ارزشهای مهم اخلاقی واجتماعی، اقدامات داوطلبانه محلی و ... نشان دهنده ارتقای فرهنگی یک جامعه برای پیشگیری از اعتیاد است.

۱۱ اَمرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید