اخبار

با کاهش مصرف گوشت قرمز ،خطر بیماریهای قلبی - عروقی را کاهش دهید.

با کاهش مصرف گوشت قرمز ،خطر بیماریهای قلبی - عروقی را کاهش دهید.

 به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی نیلوفر حیدری کارشناس تغذیه این معاونت گفت بیماریهای قلبی – عروقی از مهمترین عوامل مرگ و میر و از عمده ترین مشکلات بهداشتی در کشور های پیشرفته و در حال توسعه می باشد.

بعضی از عوامل ، ابتلا به بیماریهای قلبی –عروقی را افزایش می دهند که از آنها به عنوان عوامل خطر نام برده می شود .

 ایشان افزود فردی که حداقل دارای یکی از این عوامل خطر زا باشد آمادگی بیشتری برای ابتلا به بیماریهای قلبی – عروقی خواهد داشت . این عوامل خطر عبارتند از :   تغذیه نامناسب ، فشار خون بالا ، چربی خون بالا ، مصرف سیگار ، فشار روحی و روانی ، داشتن زمینه ارثی بیماریهای قلبی –عروقی ، چاقی و دیابت  ، همچنین در افرادی که چاقی شکمی دارند و توده چربی در ناحیه شکم جمع  شده است خطر بیشتری برای ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی دارند .

وی در ادمه گفت کلسترول به عنوان چربی ضروری برای فعالیتهای بدن به شمار می رود وبه دودسته کلسترول خوب (HDL ) و کلسترول بد (LDL )تقسیم می شود . LDL باعث ایجاد گرفتگی عروق می شود و در مقابل HDL باعث حمل کلسترول از بافت ها می شود و در واقع تشکیل پلاک و گرفتگی عروق را کاهش می دهد . مصرف اسید های چرب اشباع و ترانس در رژیم غذایی باعث افزایش سطح LDL می شود ، از منابع اسید های چرب ترانس علاوه بر روغن های جامد و نیمه جامد ، سوسیس کالباس ، کره گیاهی یا مارگارین ، روغن های قنادی و خامه  قنادی می باشد . غذاهای چرب و سرخ شده ،امعاء و احشاء حیوانی مانند کله پاچه ، دل و جگر ، لبنیات پرچرب ، ، پنیر خامه ای انواع دسر های آماده ، انواع کلوچه ، کیک ، و سس های مایونز ازدیگر مواد غذایی افزاینده کلسترول هستند 

ایشان در خاتمه گفتند به طور کلی مهمترین توصیه ها جهت پیشگیری از بیماریهای قلبی –عروقی عبارتند از کاهش مصرف گوشتهای قرمز و تاکید برمصرف گوشت ماهی 2 بار در هفته – گنجاندن روغن زیتون  و کانولادر برنامه غذایی روزانه (البته به مقدار کم ) ، مصرف  مغزها مانند مغز گردو  ، بادام ، و ...به عنوان بخشی از چربی روزانه ،  کاهش مصرف نمک و فرآورده های شور ، استفاده از شیر و فرآورده های کم جرب ، افزایش مصرف سبزی و میوه در روز و نگهداری وزن در حد طبیعی .

۲۱ اسفند ۱۳۹۴ ۲۲:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید