اخبار

چتر ایمنی از ویروس زیکا همچنان بر سر خاورمیانه گسترده است

چتر ایمنی از ویروس زیکا همچنان بر سر خاورمیانه گسترده است
مدیر پیشگیری از بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: تا کنون هیچ موردی از ویروس زیکا در خاورمیانه گزارش نشده است.
ه گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دکتر حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار کردپرس با اشاره به اینکه عامل ویروس زیکا پشه ای به نام " آ ا دس" است که با خونخواری از افراد بیمار و گزش افراد سالم می تواند بیماری را منتقل کند، افزود: از آن جا که این پشه می تواند بیماری تب دنگ(تب خونریزی دهان) را نیز منتقل کند، معمولا در منطقه ای که آلوده می شود اول تب دنگ(تب خونریزی دهان) دیده خواهد شد که این مسئله در حال حاضر در آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و به طور ویژه در کشور برزیل از اردیبهشت گزارش شده است.
وی تولد جنین هایی با مغز کوچک را از عوارض این ویروس دانست و اظهار داشت: این امر تا کنون در کشور برزیل مشاهده شده است که البته این فرضیه هنوز رد یا تائید نشده زیرا که دلایل دیگری برای تولد جنین هایی با مغز کوچک وجود دارد که در دست بررسی است.
مدیر پیشگیری از بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطر نشان نمود: مهمترین علائم این بیماری تب، دردمفاصل، کوفتگی بدن و راش های پوستی می باشد که معمولا علائم خودبخود محدود شونده هستند و درصد بهبودی بسیار بالا و تنها خطر آن برای زنان باردار است.
وی با بیان اینکه افرادی که به کشورهای مبتلا به این ویروس مسافرت میکنند باید تا سه هفته از انتقال خون خودداری کنند، تصریح نمود: منطقه فعال بیماری کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی حوزه دریای کارائیب است و تا کنون موردی از بیماری در کشور های خاورمیانه گزارش نشده است.
دکتر بیگلری وضعیت خاورمیانه را در حال حاضر در خصوص این بیماری سفید اعلام کرد و اضافه نمود: مرکز مدیریت پیشگیری از بیماری های واگیر کشور مدام در حال رصد بیماری است و در صورتی که موردی در کشور های همجوار  مشاهده شود تدابیری جدی اندیشیده شده و آمادگی مقابله با آن را داریم.
وی بیان داشت: سابقا با نمونه های مشابه بیماری مانند تب کریمه کنگو و تب دنگ مواجه شده ایم و به اقدامات پژوهشی و آموزشی درراستای آمادگی با بیماری زیکا پرداخته شده است.
وی در پایان یادآورشد:از آنجا که پیش زمینه ویروس زیکا (تب دنگ) در برخی کشورهای آسیایی دیده شده احتمالا طی هفته های آینده مواردی از این بیماری در کشورهای گرمسیر(کشورهای مستعد بیماری) قاره کهن مانند مالزی و اندونزی  مشاهده خواهد شد
۲۱ اسفند ۱۳۹۴ ۲۳:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید