
اولویتهای آموزشی قطب علمی پزشکی
جامعه نگر دانشگاه علوم پزشکی
کرمانشاه در سال 95-94
اولویتهای
آموزشی قطب علمی پزشکی جامعه نگر
دانشگاه علوم پزشکی
کرمانشاه
در سال 95- 94
طراحی و تدوین: نماینده علمی قطب دکتر سهیلا رشادت
بند1-
اولویتهای آموزشی قطب در ارتباط با دانشجویان پزشکی معرفی شده به قطب
1- آشنا نمودن دانشجویان معرفی
شده به قطب با مفهوم مخاطرات و تهدید کنندههای اجتماعی سلامت سیاستگذاری شده در
دبیرخانه عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت وزارت بهداشت – درمان و آموزشپزشکی و قرار
دادن آن در کوریکولوم آموزشی آنان با برگزاری workshop برای آنان.
2- آشنا نمودن دانشجویان معرفی
شده به قطب با مفاهیم مشارکت مردمی و بین بخشی و تأثیرات آن بر ارتقاء سلامت مردم
و قرار دادن آن در کوریکولوم آموزشی آنها با برگزاری workshop برای آنان.
3- آشنا نمودن دانشجویان معرفی
شده به قطب با اقتصاد سلامت و تأثیرات آن بر ارتقاء سلامت مردم و قرار دادن آن در
کویکولوم آموزشی آنان با برگزاری workshop برای آنان.
4- آشنا نمودن دانشجویان معرفی
شده به قطب با مفاهیم جغرافیای پزشکی و مکانیابی بیماریها و برنامهریزی شهری و
روستایی و تأثیرات آن بر ارتقاء سلامت مردم و قرار دادن آن در کوریکولوم آموزشی
آنان با برگزاری workshop برای آنان.
5- آشنا نمودن دانشجویان معرفی
شده به قطب با علل خطاهای پزشکی و پیشگیری از آن و تجویز منطقی دارو و تأثیر آن بر
سلامت جامعه و قرار دادن این آموزش در کوریکولوم درسی آنان از طریق مدرسین معاونت
محترم غذا و دارو.
6- آشنا نمودن دانشجویان با
شرح وظایف آنان در قبال جامعه و لمس جامعه در محیط خارج از فضاهای آموزشی آنان به
صورت
الف) حضور در مدرسه و آموزش
به دانش آموزان مدارس متناسب با گروههای سنی و جنسی آنان با نظارت قطب و
نمایندگان محترم مرکز بهداشت
ب)حضور در بازدیدهای واحد
بهداشت محیط از اماکن و قرار دادن آن در کوریکولوم آموزشی آنان با کمک نماینده
محترم مرکز بهداشت (مهندس بهداشت محیط).
7-توانمندسازی مردم با کمک
دانشجویان پزشکی معرفی شده به قطب به طرق آموزش به مردم چهره به چهره، سخنرانی
تهیه پمفلت و توزیع آن در سطح مردم با نظارت قطب دررا ستای ارتقاء سلامت و قرار
دادن آن در کوریکولوم آموزشی.
8-آشنا نمودن دانشجویان با
مخاطرات شغلی و تأثیرات آن برسلامت به صورت حضور در واحد طب کار دانشگاه علوم
پزشکی کرمانشاه و تعقیب نحوه بررسی آنان در کارگاهها و کارخانهها و بررسیهای
پزشکی آنان شامل: ادیومتری – اپتومتری – اسپیرومتری و ویزیت بالینی آنان و قرار دادن آن در
کوریکوم آموزشی دانشجویان تحت نظارت قطب و نماینده محترم مرکز بهداشت (پزشکی طب
کار).
9-آشنا نمودن دانشجویان
معرفی شده به قطب با پزشک خانواده و شرح وظایف آن با کمک نمایندۀ محترم مرکز
بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تحت نظارت قطب و قرار دادن آن در کوریکولوم
آموزشی قطب.
10-شرکت دادن عملی
دانشجویان پزشکی معرفی شده به قطب در پایش های به عمل آمده از مراجعین به واحدهای
سلامت خانواده و واکسیناسیون شامل اطفال، مادران باردار، مادران در زمان فاصله
تولدها و سالمندان به توسط نمایندگان محترم مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی
کرمانشاه تحت نظارت قطب و قرار دادن این برنامه در کوریکولوم آموزشی.
11-شرکت دادن عملی
دانشجویان پزشکی معرفی شده به قطب در پایشهای عملی بعمل آمده از مراجعین به
واحدبیماریها در مراکز مختلف سطح شهر شامل مرکز بیماریهای ریوی استانTB- مرکز مبارزه با جذام- سالک- وبا- هاری با کمک
نمایندگان محترم مرکز بهداشت تحت نظارت قطب و قرار دادن آن در کوریکولوم آموزشی
قطب با هدف لمس مشکلات این بیماران و انتظارات واحدهای بهداشتی از آنان پس از
فراغت از تحصیل در مواجهه با این دسته از مراجعین.
12- شرکت دادن دانشجویان در
مراکز مشاوره رفتاری و تالاسمی به کمک نمایندگان محترم مرکز بهداشت تحت نظارت قطب
با هدف ایجاد جایگاه مسئولیت مداری و اخلاق و پاسخگویی آنان به گروههای آسیب پذیر
و انتظارات جامعه از آنان بعد از فراقت از تحصیل و قرار دادن این برنامه در کوریکولوم آنان
13- آشنا نمودن دانشجویان
با مخاطرات زیست محیطی از طریق برگزاری workshop برای آنان.
14- آشنا نمودن دانشجویان
با تغذیه بیماران قلبی
15- آشنا نمودن دانشجویان
با توان بخشی بیماران قلبی
16- آشنا نمودن دانشجویان
با تغذیه بیماران دیابتی و درج آن در کوریکولوم آموزشی
17- آشنا نمودن دانشجویان
با واحد مراقبت سالمندان در درمانگاه حاج منصوبی با حضور فعال دانشجو
18- آشنا نمودن دانشجویان
با وظایف و انتظارات معاونت محترم بهداشتی از پزشکان پس از فراغت از تحصیل با حضور
در معاونت محترم بهداشتی استان
19- آشنا نمودن دانشجویان
با انجام ECG با
هدف تقویت مهارت های علمی و مهارت های حرفه ای آنان.
20- آشنا نمودن دانشجویان
با فرآورده های خونی توسط سازمان محترم انتقال خون و درج در کوریکولوم آموزشی با هدف
ارتقا مهارت های علمی و حرفه ای آنان
21-پایش و ارزشیابی فعالیت
های قطب بر اساس برنامه های طراحی شده در بازه زمانی مربوطه
22- طراحی logbookبر اساس
مواد آموزش
بند 2- اولویتهای آموزشی
قطب در ارتباط با دیگر واحدهای آموزشی در سال 95-94
ورود به
سیاست های آموزشی دیگر گروه های آموزشی در سطوح دانشگاه با جذب سهمیه دانشجویان
دیگر گروه های آموزشی به حضور در برنامه های آموزشی مدون مبتنی بر جامعه و
نوآورانه آموزشی
ورود به سیاست
های آموزشی دیگر گروه های آموزشی از طریق تحصیلات تکمیلی و معاونت محترم آموزشی
3- حضور رزیدنتهای روانپزشکی
در قطب
4- تلاش در جهت حضور رزیدنت
های گروههای آموزشی داخلی – اطفال- زنان – عفونی در قطب به صورت
مکاتبات و پیگیری تا حصول به نتیجه.
5- پایش و ارزشیابی فعالیت های
قطب بر اساس برنامه های طراحی
شده در بازه زمانی مربوطه
بند 3- اولویت آموزشی قطب
در سطح دانشگاه در سال 95-94
1- ساماندهی طب سرپایی در سطح دانشگاه در راستای
نیل به اهداف قطب
2- راه
یافتن در سیاستگذاری برنامههای آموزشی گروهها در راستای نیل به اهداف قطب
3- راه یافتن قطب در سیاستگذاری برنامههای آموزشی
دانشکدههای پرستاری- مامایی- بهداشت- برای فارغ التحصیلان در راستای نیل به اهداف
قطب
4- راه
یافتن قطب در سیاست های برنامه ریزی شده مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه در راستای
تقویت سلامت نگری، مسئولیت مداری و پزشکی پاسخگو در سطح اساتید و دانشجویان
5- راه یافتن قطب در سیاستهای برنامهریزی شده مرکز
آموزشهای مداوم دانشگاه در راستای پزشکی پاسخگو در سطح پزشکان در کلیه مقاطع
عمومی – تخصصی – فوق تخصصی
6- بهرهگیری قطب از ظرفیتهای
موجود توانمند در حوزههای بهداشتی اعم از معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت در جهت
احیاء نمودن جایگاه بهداشت و پیشگیری در هر سه سطح و پیشگیری از روند رو به گسترش
درمان نگری و بیمارنگری در جامعه ی آموزشی مورد پوشش قطب
7- راه
یافتن قطب در سیاستهای برنامهریزی شده در سطح معاونت محترم آموزشی
8- راه یافتن قطب در سیاستهای برنامهریزی شده در
سطح ریاست محترم دانشگاه
9- ایجاد
رویکرد نوآوری آموزشی در سطوح مختلف دانشگاه
10- جلب حمایت های اداری – انسانی- مالی در راستای
پیشبرد اهداف آموزشی از مسئولین ذیصلاح دانشگاه
11- فعال
نمودن درمانگاه های متعلق به مرکز بهداشت در راستای فعالیت های آموزشی شامل درمانگاه
های: حافظیه، فرهنگیان، حاج دایی، حاج منصوبی، رفعتیه و طالقانی- مرکز مبارزه با
بیماری های ریوی، درمانگاه شهید فهمیده.
12- فعال
نمودن سازمان های غیردانشگاهی در راستای فعالیت های آموزشی قطب
الف)
سازمان محترم بهزیستی واحد توان بخشی
ب)
سازمان محترم انتقال خون
13- فعال
نمودن واحد توانبخشی و فیزیوتراپی (پیشگیری سطح سوم) در بیمارستان طالقانی و امام
رضا در جهت آموزش
14- فعال
نمودن واحد اورژانس و اقدامات اولیه اتاق عمل، پانسمان و بخیه زدن در بیمارستان
طالقانی به جهت تقویت مهارت عملی کارورزان قطب
15- فعال
نمودن واحد تغذیه بیماران دیابتی مرکز تحقیقات دیابت در جهت آموزش کارورزان
16- فعال
نمودن واحد تنفس بیمارستان امام رضا
17-
تشکیل دفاتر قطب در سطح کلیه بیمارستان ها- دانشکده ها و معاونت ها و زیر مجموعه
ها
18- مشارکت
قطب با مجله های آموزشی مرکز محترم مطالعات و توسعه
19-
مشارکت قطب با کمیته محترم پژوهش در آموزش مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه
بند 4- اولویت آموزشی قطب
در سطوح دیگر دانشگاهها
1- دعوت به فراخوان عمومی و
بهرهگیری از تجارب نخبگان در سطح دیگر دانشگاهها
2- شرکت در همایشها، سمینارها
و کنگرههای آموزشی به منظور تبادل تجارب
بند5- اولویتهای آموزشی
قطب در سطح وزارت متبوع در سال 95-94
1- چاپ و نشر کتب در حیطه تخصصی قطب و انتشار و
انتقال آن در سطح وزارت متبوع با هدف بهرهگیری از تجارب سیاستگذاران امر آموزش
در سطوح عالی و معرفی توانمندی و خط مشی قطب
2- راه
یافتن قطب در سیاستها و برنامه های اتخاذ شده در آموزش در سطح کشور.
بند 6 – اجرای پروژه های آموزشی مبتنی بر نیاز های جامعه
در سطح دانشگاه با همکاری دیگر دانشکده ها
1- اجرای پروژه های آموزشی مبتنی بر نیاز های جامعه در سطح دانشگاه با
همکاری دیگر دانشکده ها
2– پایش و ارزشیابی برنامه ها در صورت موفقیت در برنامه ها مدلینگ آن به سطوح
بالا معرفی خواهد شد.