دانشکده
قالب نگارش طرح درس ترمی
عنوان درس :
دوره پزشکی خانواده (بخشی از کارورزی فیلد
بهداشت) مخاطبان: کارورزان رشته پزشکی
تعدادواحد:(یا سهم استاد از واحد1 واحد(از کل 4 واحد کارورزی فیلد بهداشت ) سهم استاد:دکتر الهام نیرومند65/.واحد ،دکتر سعیده بخشی 35/. واحدساعت پاسخگویی به
سوالات فراگیر: روزهای یکشنبه تا سه شنبه ساعت 8-12 و روزهای شنبه ،دوشنبه وچهارشنبه ساعت 10-12 عرصه آموزش پزشکی جامعه نگر
زمان ارائه درس: (روز،ساعت و نیمسال تحصیلی) برای هردوره از 16 تا 22 هرماه از ساعت 9-11 صبح به
صورت حضوری و دردوره پاندمی کووید19بصوررت ترکیبی (حضوری ومجازی )به صورت
ارائه محتوا وبرگزاری کلاس
درفضای مجازی
مدرس: دکترالهام نیرومند-متخصص بیماریهای داخلی و دکتر
سعیده بخشی –متخصص
بیماریهای داخلی
درس و پیش نیاز:ندارد
|
هدف کلی درس : آشنایی با مباحث کاربردی در حوزه پزشکی خانواده
ودستورالعمل های کشوری موجود در زمینه بیماریهای شایع
اهداف کلی جلسات : (جهت هر جلسه یک هدف)
1-آشنایی با دستورالعمل اجرایی و محتوای آمموزش
پزشکی در ربرنامه خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی
2-آشنایی با دستورالعمل اجرایی و محتوای آموزش
پزشکی در ربرنامه پیشگیری و کنترل سرطان کولورکتال
3-آشنایی با راهکارطبابت بالینی تشخیص و درمان
بیماریهای تیروئید در بارداری و پس از زایمان
4-آشنایی با راهنمای طبابت بالین غربالگری
،تشخیص ودرمان دیابت قبل وحین بارداری و پس از زایمان
5-آشنایی با جدیدترین دستورالعمل کشوری ومدیریت
درمان بیماران کووید 19
6-آشنایی با مهارتهای فرایندی ارتباط پزشک و
بیمار براساس راهنمای کالگری -کمبریج
7-آشنایی با دستورالعمل اجرایی و محتوای آموزش
پزشکی در پیشگیری و کنترل دیابت وآشنایی با راهکار طبابت بالینی تشخیص و درمان
دیابت
8-آشنایی با دستورالعمل اجرایی و محتوای آموزش
پزشکی در پیشگیری و کنترل هایپر لپیدمی وآشنایی با راهکار طبابت تشخیص و درمان
هایپر لپیدمی
9-آشنایی با
دستورالعمل اجرایی ومحتوای آموزش پزشکی در پیشگیری و کنترل دیابت و آشنایی با
راهکارطبابت بالینی تشخیص و درمان هایپرتننشن
اهداف ویژه به تفکیک اهداف کلی هر جلسه
هدف کلی جلسه اول:آشنایی با دستورالعمل اجرایی
و محتوای آموزش پزشک در ربرنامه خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی
اهداف ویژه جلسه اول:در پایان دانشجو قادر باشد
1-1 –تعریف و اهمیت خطرسنجی سکته های قلبی و
مغزی را بیان کند.
2-1-گروه هدف برنامه خطرسنجی سکته های قلبی و
مغزی را مشخص کند.
3-1-چارت ارزیابی میزان خطر سکته های قلبی
ومغزی را بشناسد ونحوه کار با آن را بداند.
4-1-براساس چارت بتواند افراد رادر4 گروه
باخطرکم ،متوسط،زیاد و خیلی زیاد طبقه بندی کند.
5-1-نحوه پیگیری ،مراقبت وخطرسنجی مجدد برای
افراد درهرکدام از این 4گروه را بیان کند.
6-1-موارد مورد
نیاز برای ارجاع به پزشک متخصص (سطح 2)راشرح دهد
7-1-نحوه ارائه بازخورد به بهورز /مراقبت سلامت
راتوضیح دهد.
8-1-نحوه درمان دارویی وغیردارویی بیماران
راطبق دستورالعمل برنامه ها شرح دهد.
9-1-نحوه آموزش بیماران به منظور کاهش میزان
خطر قلبی-عروقی راتوضیح دهد.
10-1-نحوه آموزش
به بهورز/مراقب سلامت در زمینه مراقبت از بیماران وافراد درمعرض خطر را شرح
دهد
اهداف ویژه به تفکیک اهداف کلی هر جلسه:
هدف کلی جلسه
دوم:آشنایی با دستورالعمل اجرایی و محتوای آموزش پزشک در برنامه پیشگیری و
کنترل سرطان کولورکتال
اهداف ویژه جلسه دوم: در پایان دانشجو قادر باشد
1-2-وظیفه پزشک در قبال موارد ارجاع شده توسط
بهورز/مراقب سلامت را توضیح دهد.
2-2-موارد مشکوک به سرطان کولورکتال را براساس
سابقه فردی،سابقه خانوادگی ،وجود علائم ویا تست مثبت خون مدفوع مشخص نموده
وهرمورد رابطور کامل توضیح دهد.
3-2-ننحوه رخورد با بیماران علامت دار را
براساس چارت ارزیابی علائم و نشانه های مشکوک به سرطان روده بزرگ شرح دهد
وچارت رابصورت صحیح توضیح دهد.
4-2-نحوه برخورد با بیماران بدون علامت را
براساس جدول برنامه تشخیص زودهنگام در غربالگری سرطان روده بزرگ توضیح دهد.
5-2-نحوه مراقبت از بیماران تشخیص داده شده و
پیگیری آنها را بیان کند.
تفسیر آن شرح دهد. وFIT6-2-چگونگی
آموزش پرسنل(بهورز/مراقب سلامت)رادرمورد نحوه گرفتن شرح حال وانجام تست
7-2-نحوه
آموزش عمومی شامل علل ایجاد سرطان و تغییر شیوه زندگی به منظور پیشگیری،علائم
هشداردهنده،هدف و نحوه انجام کولونوسکوپی و آمادگی های لازم و ارائه آموزش های
تغذیه ای مناسب به بیماران را بصورت کامل توضیح دهد.
8-2 –بتواند
موارد موردنیاز را به درستی به پزشک متخصص (سطح 2)ارجاع دهد
هدف کلی جلسه سوم:آشنایی با راهکار طبابت
بالینی ودرمان بیماریهای تیروئیددربارداری وپس از زایمان
اهداف ویژه جلسه سوم:در پایان دانشجو قادر باشد
1-3-نحوه غربالگری و آزمونهای تیروئید قبل
ازبارداری راتوضیح دهد.
2-3-تفسیرات
آزمونهای عملکردی تیروئید دربارداری راشرح دهد.
3-3-چگونگی تشخیص ،علل،انواع،عوارض ونحوه درمان
کم کاری تیروئید در بارداری را بیان کند.
4-3-اقدامات لازم قبل و حین بارداری وپس از
زایمان رادر زمان مبتلا به کم کاری تیروئید توضیح دهد.
5-3-مفهوم ایمیونیتی تیروئید را توضیح داده واقدامات لازم
درباره آن قبل و حین بارداری را بیان کند.
6-3-نحوه تغذیه
در بارداری رابیان کرده واثرات کمبود ید و نحوه میزان تجویز ید دربارداری را
شرح دهد
هدف کلی جلسه چهارم:آشنایی باراهنمای طبابت
بالین،غربالگری،تشخیص ودرمان دیابیت قبل و حین بارداری و پس از زایمان
اهداف ویژه جلسه چهارم:درپایان دانشجو قادر
باشد
1-4-اهمیت تشخیص و درمان صحیح دیابت بارداری را
شرح دهد.
2-4-عوامل خطرساز ابتلا به دیابت بارداری
راتوضیح دهد.
3-4-نحوه انجام غربالگری دیابت قبل از بارداری
را شرح دهدو آزمایش را به صورت صحیح تفسیر نماید.
4-4-چگونگی برخورد بابیمار قبلا به اختلا تحمل
گلوکز را قبل از بارداری شرح دهد.
5-4-نحوه غربالگری دیابت برای خانم های باردار
در اولین ویزیت را شرح دهدوتفسیرصحیح آزمایش را بیان کند.
6-4-چگونگی برخورد با بیماران مبتلا به دیابت
بارداری ودرمان های غیر دارویی ودارویی راتوضیح دهد.
7-4-اهداف درمان کنترل قندخون در بارداری را
شرح دهد.
8-4-نحوه غربالگری دیابت برای خانم های باردار
در هفته 24-28 وگروه هدف راتوضیح دهدوتست های بکاررفته را بصورت صحیح تفسیر
کند.
9-4-نحوه پیگیری بیماران مبتلا به دیابت
بارداری پس از زایمان راتوضیح دهد و آزمایش های مورد نیاز و تفسیر صحیح آنها
را شرح دهد.
هدف کلی جلسه پنجم:
آشنایی با جدیدترین دستورالعمل کشوری مدیریت
درمان بیماران کووید 19
اهداف ویژه جلسه پنجم
درپایان دانشجو قادر باشد
1-5-نحوه تقسیم بندی بیماری کووید 19براساس شدت
و مرحله بیماری را شرح دهد.
2-5-بیماران باریسک بالا راتشخیص دهد و به موقع
درمان کند.
3-5-اقدامات سرپایی ودرمان اولیه دارویی سرپایی
را شرح دهد.
4-5-علائم و نشانه های هشدار را بداند و آنها
را به بیمار آموزش دهد تادرصورت بروز بلافاصله به بیمارستان مراجعه کند.
5-5-موارد نیازمند به ارجاع به بیمارستانهای
منتخب کرونا را توضیح دهد.
6-5-بتواند بصورت اجمالی اقدامات لازم درمانی
حین بستری را شرح دهد.
هدف کلی جلسه ششم:
آشنایی با مهارت های فرایندی ارتباط پزشک
وبیمار براساس راهنمای کالگری- کمبریج
اهداف ویژه جلسه ششم: درپایان دانشجو قادر باشد
1-6-اهمیت آموزش نحوه ارتباط پزشک و بیمار
راتوضیح دهد.
2-6-مهارت های آغاز جلسه (ایجاد ارتباط اولیه و
تشخیص دلیل یا دلایل مراجعه بیمار) راتوضیح دهد.
3-6-مهارت های
گرد آوری اطلاعات (شناسایی مشکلات بیمارو فنون درک دیدگاه بیمار)راشرح داده و
مثال بزند
چگونگی ساختاردادن به مصاحبهه راتوضیح دهد.
5-6-نحوه ایجاد رابطه با بیمار ،رفتارغیرکلامی
مناسب،ایجاد تفاهم با بیمار و چگونگی دخالت دادن بیمار در روند درمان راشرح
دهد.
6-6-چگونگی ارائه توضیحات صحیح به بیمار و
برنامه ریزی برای روند درمان را توضیح دهد.
7-6-مهارتهای پایان دادن به مصاحبه را بیان
کند.
هدف کلی جلسه هفتم:آشنایی با دستورالعمل اجرایی
و محتوای آموزش پزشکی پزشکی در پیشگیری و کنترل دیابت وآشنایی با راهکار طبابت
بالینی تشخیص و درمان دیابت
اهداف ویژه جلسه هفتم:در پایان دانشجو قادر
باشد
1-7 – اهمیت تشخیص و درمان صحیح دیابت را شرح
دهد.
2-7-عوامل خطر ساز دیابت را توضیح دهد.
3-7-نحوه غربالگری دیابت و تفسیر نتایج آزمایش
قند خون ناشتا را شرح دهد.
4-7-نحوه مراقبت از بیماران دیابتی وپیگیریها
وآزمایشات لازم را درپیگیریهای بیماران دیابتی شرح دهد.
5-7- اهداف درمانی کنترل قندخون در دیابت را
شرح دهد.
6-7-زمان ارجاع بیماران به سطح دوم را توضیح
دهد.
7-7-روش درمان در بیماران دیابتی راشرح دهد.
CHbA1c 8-7-انواع
داروهای موثر درکنترل قندخون ( ازنظر دوز شروع حداکثر میزان دوز ،میزان کاهش
،عوارض
دارویی ومنع مصرف داروها) را شرح دهد. FBS میزان کاهش
9-7-نحوه پیگیری بیماران دیابتی در هر ویزیت را
از نظر شرح حال و معاینه ،آزمایشات ، ایمونیزاسیون، مشاوره و کاهش عوامل خطر
وارزیابی مهارت های خودمراقبتی را توضیح دهد .
هدف کلی جلسه هشتم:آشنایی با دستورالعمل اجرایی
و محتوای آموزش پزشک در برنامه پیشگیری و کنترل هایپر لیپیدمی وآشنایی با
راهکار طبابت بالینی ،تشخیص و درمان هایپر لیپیدمی
اهداف ویژه جلسه هشتم: درپایان دانشجو قادر باشد:
را بداند.
LDL 1-8-لیپید پروفایل را توضیح دهدو فرمول اندازه گیری.
2-8-زمان ارجاع در هایپر لیپیدمی را بداند.
3-8-اندیکاسیون درمان دارویی در هایپرلییدمی را
توضیح دهد.
4-8-مکانیسم اثر استاتین ها ،متابولیسم دارویی
، عوارض جانبی و مواردی که باعث افزایش عوارض جانبی استاتینهامی شود را توضیح
دهد.
5-8-مکانیسم داروهای متصل شونده به اسید صفراوی ، انواع آنها وعوارض آنها را
توضیح دهد.
6-8- داروی مهار کننده خوب کلسترول را از نظر
مکانیسم عمل ،دوز مناسب و عوارض شرح دهد.
7-8-تاثیر اسید نیکوتینیک را در لیپیدپروفایل
مکانیسم عمل و عوارض جانبی آن را توضیح دهد.
را توضیح وخطرات درمان ترکیبی ود لیل منع مصرف
جم HLP -8 – اندیکاسیون درمان ترکیبی در8
فیبروزیل با استاتین را بداند.
9-8- خطر هایپرتری گلیسیریمی رابر بیماری قلبی
عروقی ،عوارض آن و درمان هایپرتری گلیسیریمی را شرح دهد.
10-8- مکانیسم عمل و عوارض جانبی فیبراتی را
توضیح دهد.
هدف کلی جلسه نهم:آشنایی با دستوالعمل اجرائی و
محتوای آموزش پزشکی در پیشگیری و کنترل هایپر تنشن و آشنایی با راهکار طبابت
بالینی ،تشخیص و درمان هایپرتنشن.
اهداف ویژه جلسه نهم:در پایان دانشجو قادر باشد
در مراحل مختلف را توضیح دهد.BP 1-9-هایپرتنشن را تعریف و طبقه بندی
2-9- نکات کلیدی در شرح حال فرد مبتلا به
هایپرتنشن را شرح دهد.
رابداند.Bp را توضیح دهد وشرایط لازم برای اندازه گیری
دقیق HTN 3-9-معاینه فیزیکی فرد مبتلا به
را
بداند.BP4-9-عوامل
موثر محیطی برمیزان
5-9-انواع هایپرتنشن راتوضیح دهد.
راشرح دهد.HTN6-9-روشهای
اثبات
بیان کند.HTN در بیماران BP 7-9- اهداف درمانی
راتوضیح دهد.HTN 8 -9-
روشهای درمان(غیر دارویی ودارویی)در
وکنتراندیکاسیون های داروها را بداند.HTN9 -9-
انواع داروهای درمانی در
حاد
توضیح دهد.CVAوMIدر HTN 10-9- در
مان
مشکلات رنوواسکولار ،نفروپاتی دیابتی وآسیب
اعضای حیاتی TCHF، MI در
HTN 11-9- داروهای مناسب درمان بداند.
12-9- آزمایشات
لازم در فرد HTN را شرح دهد.
منابع:
1-مجموعه مداخلات اساس بیماریهای غیرواگیر در
نظام مراقبتهای بهداشتی اولیه ایران "ایراپن 96"-دستورالعمل اجرایی
و محتوای آموزش پزشک
2-راهکار طبابت بالینی تشخیص و درمان بیماریهای
تیروئید در بارداری و پشس از زایمان –دبیرخانه شورای راهبردی تدوین راهنماهای
بالینی
3-راهنمای طبابت بالین غربالگری ،تشخیص و درمان
دیابت قبل و حین بارداری و پس از زایمان -دبیرخانه شورای راهبردی تدوین
راهنماهای سلامت
4-آخرین نسخه راهنمای مدیریت درمان بیماران
کووید 19-کمیته علمی کرونا،معاونت درمان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی
5-راهنمای
کالگری-کمبریج،مهارتهای فرایندی ارتباط پزشک و بیمار
6-کتاب هاریسون
روش تدریس:
برگزاری کلاس حضوری
بارگزاری محتوای
صوتی و تثویری در بستر فضای مجاز
وسایل آموزشی : پاورپوینت
محتوای صوتی و
تصویری
سنجش و ارزشیابی
آزمون
|
روش
|
سهم از نمره کل(بر حسب درصد)
|
تاریخ
|
ساعت
|
کوئیز
|
|
|
///////////////////////////
|
////////////////////////
|
آزمون میان ترم
|
|
|
|
|
آزمون پایان ترم
|
کتبی-تشریحی
|
3نمره
|
|
|
حضور فعال در کلاس
|
هرجلسه غیبت 5/.. نمره
|
2 نمره
|
|
|
مقررات کلاس و انتظارات از دانشجو:
1-حضور منظم در کلاس
2-شرکت در پرسش و پاسخ
3-مطالعه مطالب تعیین شده و مشاهده محتواهای
درسی تهیه شده
4-شرکت در امتحان کتبی پایان دوره در موعد مقرر
|