بسمه تعالی
dcbabcd
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
دانشکده:پزشکی
گروه :پزشکی
اجتماعی وخانواده
طرح دوره کارآموزی /کارورزی( در عرصه) پزشکی
خانواده
نام درس کارورزی
بهداشت و پزشکی اجتماعی در مقطع کارورزی روتیشن پزشکی خانواده و نام واحد1 نیمسال:...
با مراعات اصول کوریکولوم مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش
پزشکی
تدوین کننده/ کنندگان: دکتر
الهام نیرومند-متخصص بیماریهای داخلی
سهم هراستاد: دکتر
الهام نیرومند 65 درصد
سهم هراستاد: دکتر سعیده بخشی
35 درصد
dcbabcd
ساختار دوره
تعریف دوره : دوره پزشکی
خانواده،بخشی از کارورزی بهداشت و پزشکی اجتماعی می باشد که به مدت یک هفته در
عرصه آموزش پزشکی جامعه نگر اجرا می شود.
پیش نیاز دوره: ورود به
دوره کارورزی
مدت دوره (به ساعت/ روز نوشته شود): یک
هفته (ازدوره یکماهه کارورزی بهداشت و پزشکی اجتماعی)
محیط/ بخش دوره: عرصه
آموزش پزشکی جامعه نگر
محتوای آموزشی
بر اساس سر فصل دروس
dcbabcd
هدف کلی دوره:
-ایفای نقش مدیریت و رهبری خلاقانه در سلامت
جامعه وعوامل موثر بر آن و اجرای برنامه ها و دستورالعمل های سلامتی ملی
-ارزیابی مدیریت و کاهش خطرات سلامت در سطح فرد،خانواده و جامعه و تدوین
وارائه برنامه پیشگیری در هر سه سطح ومدیریت عوامل خطرزای سلامت در جامعه تحت پوشش
-مدیریت نظام عرصه خدمات بهداشتی –درمانی و مدیریت
بیماری در جامعه تحت پوشش
-به کارگیری روش های موثر آموزشی ومشاهده ای در ارتقا سطح سلامت فرد و جامعه
-بسیج امکانات ومنابع درون و برون بخشی وکارگروهی به منظور حفظ،تامین وارتقا
سطح سلامت جامعه در راستای اهداف نظام سلامت
-به کارگیری خدمات غربالگری و
پیشگیری از بیماریها در سطح فرد،جمعیت ها و جامعه
اهداف ویژه به
تفکیک هر بخش:
الف)درحیطه دانش:
1 -شرح وظایف پزشک و تیم سلامت رادرقالب طرح پزشک خانواده بیان نموده و نحوه
ارائه خدمت پزشک خانواده رادرفیلد آموزش خود نقد نماید.
2-میزان اجرای کامل برنامه های ادغام یافته در نظام شبکه و دستورالعمل های
برنامه سلامت کشوری دارای اولویت رادرخانه بهداشت ومرکز بهداشتی –درمانی گزارش
نماید.
3-نحوه ارزیابی با مدیریت و کاهش اثر مهمترین عوامل خطر سلامت و اصلاح روش زندگی رادرسطح فرد(بارویکردبالینی)بیان
نماید.
4-چگونگی ترویج عوامل حفاظت کننده در ارتقا سلامت راشرح دهد.
5-روش های تشخیص زودرس بیماریهای شایع واولویت داررا بیان نماید.
6-چگونگی اجرای برنامه های سلامت ودستورالعمل های کشوری را تحلیل کند.
7-عملکرد کارکنان نظام سلامت درمرکز بهداشتی درمانی وخانه بهداشت رانقدکند.
8-برنامه مراقبت از یک بیماری راتدوین وبیان کند.
9-اصول مشاهده وروشهای برقرای یک ارتباط موثر رابیان کند
10-روش های مختلف آموزش سلامت در سطح فرد،جمعیت ها و جامعه رابیان کند.
11-اصول تجویز منطقی دارو را بیان کند.
ب)در حیطه نگرش:
1-به کاربرد روش های نوین ولزوم اجرای دستورالعمل های کشوری ابلاغ شده در نظام
سلامت اعتقاد داشته باشد.
2-به نقش عوامل خطر و عوامل محافظت کننده در سلامت توجه نشان دهد.
3-به اهمیت همکاری درون و برون بخشی برای دستیابی به سلامت برای همه واقف
باشد.
4-منطبق بر رفتار حرفه ای ،مسولیت پیامد رفتارهای خودرا بپذیرد.
5-به رعایت صداقت و امانت در بیان و گزارش داده ها و اطلاعات و شاخص های
سلامتی ارج نهند.
6-به اصل رعایت حریم شخصی بیماران ومراجعین پاینده باشد.
ج)درحیطه مهارت :دانشجو پس از پایان
دوره بتواند
1-ارزیابی ،مدیریت و کاهش اثرعوامل خطررا به درستی و باموفقیت برای مراجعین
انجام دهد.
2-برنامه های سلامت کشوری رابه درستی اجرا وحسب مورد نظارت کند.
3-خدمات غربالگری و پیشگیری از بیماریهای
شایع واولویت ها رادر سطح فرد،جمعیت ها و جامعه انجام دهد.
4-فرایند ارجاع را برای موارد نیازمند انجام وفیدبک آن راپیگیری نماید.
5-برنامه آموزش سلامت و مشاهده برای افراد وگروهها رااجرانماید.
6-نحوه ارائه خدمات در قالب برنامه های جاری در نظام سلامت رامورد پایش
قراردهد.
7-نتایج ارائه خدمات در قالب برنامه های جاری در نظام سلامت رامورد ارزشیابی
قراردهد.
مهارت های مورد انتظار:...............
برنامه کاری روزانه در عرصه: شرکت
درکلاس ازساعت 8:30 لغایت 11:30
قوانین و مقررات: حضورمنظم
درکلاس ها طبق برنامه داده شده
شرکت فعال در
کلاس وپرسش وپاسخ ها
شرکت در امتحان
پایان دوره
وظایف حرفه ای و اخلاقی کارآموزان/ کارورزان :مطالعه
محتواهای ارائه شده
شرکت فعال درکلاسها
رعایت اصول اخلاقی درکلاس بااستاد و همکاران
نحوه ارزشیابی دوره: امتحان
کتبی درآخر دوره ازمحتواهای ارئه شده
درقالب طرح کیس های
پرکتیکال بالینی
آیتم های مورد ارزشیابی: فصول
مورد بحث تدریس شده در طی دوره
تکالیف: باتوجه
به طول مدت کوتاه دوره ،انجام تکلیف ندارند وفقط امتحان پایان بخش انجام می شود.
حضور و غیاب : بصورت
روزانه انجام می شود.
-بابت هرجلسه غیبت
5/. نمره ازکل 5 نمره بخش کسرمی شود.
ارزشیابی مهارتی(چک لیست) .....
آزمون پایان دوره:. بصورت
کتبی ازموارد تدریس شده انجام می شود.
موارد دیگر....
چک لیست ارزشیابی در کارآموزی / کارورزی
ردیف
|
عنوان مهارت
|
1
|
75/0
|
5/0
|
25/0
|
0
|
1
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
منابع آموزشی( بصورت ونکوور نوشته شود)
نام و امضای
مدرس: نام و امضای مدیر گروه: نام و امضای مسئولEDO دانشکده:
تاریخ تحویل: تاریخ ارسال: تاریخ ارسال :